22 de febrer 2007

Català

Jo no sóc especialment nacionalista, considero que els polítics el que haurien de fer és treballar (en política) envès de sortir a la tele i m'importa un cogombre les fronteres, les banderes i els himnes. Però de vegades passen coses:

Ahir estava a una aula d'ordinadors i al cap d'una estona, em vaig trobar en mig d'una conversa entre el noi de l'ordinador del darrere i el noi de l'ordinador del davant, jo intentava llegir un document en anglès, cosa que no podia fer tenint dues boques emetent ones sonores i fent-les xocar contra el meu cap per així poder expandir el so. Per tant, em vaig posar a escoltar el que deien:
-Jordi! [en un català correcte: la o oberta i ja jota correctament pronunciada, no com fan alguns castellans]

I li pregunta alguna cosa sobre els fitxers que tenia que imprimir, la pregunta la formula en castellà. I el Jordi (a qui no conec de res), li respon quatre paraules en castellà dues o tres en català. I com tots sabem, el català té moltes paraules comunes amb el castellà (ni bo ni dolent: coses d'herència), totes aquestes paraules les pronuncia en català.

A la conversa s'hi afegeix una tercera persona, que bé, mai sabré si era castellà o català... Però bé, hi col·labora parlant en castellà. El de darrere continua parlant i també se li escapa alguna catalanada (a vegades, no sé si els que parlen en castellà i se'ls hi escapa una paraula en català ho fan perquè pensen en català o si realment, són castellans però ja han importat tal paraula del català (com el típic "adéu")).

Fins aquí aquesta situació i aquí un altre escenari diferent:

Avui tenia classe de "Projecte de Programació", en la qual la professora parla en castellà [en té tot el dret, com si vol parlar en anglès, mentre jo l'entengui no hi posaré CAP pega].

En un moment determinat, la professora em pregunta una cosa, jo li responc, la primera frase en castellà (bé, en el MEU castellà) i just he pogut fer una pausa ja ho he canviat a català (no recordo el que tenia que dir, però sí recordo que les meves neurones tardaven en trobar les paraules castellanes i també que notava que el meu accent realment li passava alguna cosa que no savia com corretgir xD).

Just acabo de parlar, tothom es posa a riure.

Fins aquí vès, però en acabar la classe, mentres recollia la carpeta, noto uns copets a l'espatlla i una veu em diu: "-Perdona, perdona, d'on ets?".

Era un altre alumne com jo, i jo és clar [ :? ] -"De Sant Quintí de Mediona".
Òbviament, el xaval es queda pensant amb el cap inclinat (per desviar la sang cap a l'emisferi del cervell que pensa) i em diu: - No, no sé a on és això

[...]<- Descripció de la ubicació del meu poble natal

I em diu: -"És que com que he vist que parlaves aquest català i el teu accent característic en castellà... Em pensava que potser series de per allà Vic, d'on sóc jo".

Bé, no hi ha dubte que al començament m'ha fet gràcia, però al cap d'un minut he vist que no tenia cap mena de gràcia.

Què passa a la capital? Com és possible que un català es sorprengui en trobar un altre català? Perquè els catalans no parlen en català?

L'únic que sé és que tenim un problema lingüístic molt seriós i que la únic solució és utilitzar la nostra llengua en totes les situacions (excepte, clar està, quan es parla amb gent que no entén el català: això ja seria una falta de respecte).

PS: Potser els diàlegs no han estat textualment així, però la idea sí que era aquesta.

10 comentaris:

Josurto ha dit...

Bé, primer de tot. Expresar el malestar general que hi ha en certs sectors universitaris, sobretot a la UPC (i més concretament a la que he estudiat jo, la de Vilanova) sobre l'ús masiu del castellà a les aules, tant per part dels alumnes, com dels professors.
Està clar que fins que no siguem un païs normal no podrem tenir el català com a ÚNICA llengua oficial (junt amb les llengües cooficials que calgui) i per tant, el català continuarà minvant, tant en qualitat, com en quantitat de parlants.

Pel que fa a això de parlar en castellà pel simple fet que algú se't dirigeixi en castellà, "per educació" com dius, no hi estic d'acord. Si ho fem així, queda clar que no li fem cap favor a la llengua, que potser demostren gaire educació els que ho fan a la inversa? quan es va a una universitat pública Catalana, el mínim que es pot fer és parlar en Català amb la gent que té aquesta llengua com a principal, "per educació".
Un altre cas es quan hi ha estudiants d'erasmus a una classe i aquesta s'ha de fer en castellà perquè l'entenguin. DOncs no senyor, oi que jo si me'n vaig a Alemanya d'erasmus hauré de saber alemany o si vaig a Anglaterra hauré de saber anglès? doncs que assumeixin que aqui tenim un idioma propi (si volen classes en castellà que vagin a Madrid d'erasmus).

Neioo ha dit...

Bé, sempre em passa el mateix i escric coses pensant en que dóno per suposades altres: en cap moment dic que si la persona ens parla en castellà nosaltres haguem de contestar en castellà: tenim tot el dret de respondre en català ( en anglès i en japonès, basc, francès,...), el que passa és que òbviament, esdevé una falta de respecte si la persona no entén el català (o la llengua que utilitzem). És en aquest cas en que s'ha d'utilitzar una llengua alternativa.

Per altre banda:
"Està clar que fins que no siguem un païs normal no podrem tenir el català com a ÚNICA llengua oficial"

Jo diria que fins que no sapiguem parlar el català i utilitzar-lo com a llengua oficial no tindrem un país considerat normal :P La solució? parlar català ;) [xupat]

Pel que fa a la gent d'Erasmus, jo el més correcte que trobo, és donar un marge de dues setmanes a l'estudiant perquè aprengui la llengua natal i fer les dues primeres setmanes en castellà (o anglès, si la resta de la classe hi està d'acord)i després fer-ho en català això sí, el xaval d'erasmus ha de posar de la seva part, si no, l'esforç no serveix per res més que els estudiants tinguin una part dels apunts en castellà i l'altre en català xD

Josurto ha dit...

"Jo diria que fins que no sapiguem parlar el català i utilitzar-lo com a llengua oficial no tindrem un país considerat normal :P La solució? parlar català ;) [xupat]"
Em sembla que és al revés, si no som un païs amb els seus drets i els seus deures linguístics no podrem regular l'ús del català en, com a mínim, institucions públiques.

Salut!

Neioo ha dit...

No vegis com lien els "si no passa X no passa Y". M'has fet aplicar la lògica d'enunciats i tot, amb lo que he deduït que tu primer vols imposar que tenim un país i després imposar la utilització de la llengua.

Jo crec que és millor primer mostrar que tenim una llengua que tothom la utilitza (cosa que de moment no és certa) i un cop arribats a aquest punt, la creació de país ve tota sola. Però clar, no només es fa un país a base de parlar una llengua diferent/pròpia.

Aquí passa el que passa a tot arreu: si tu vas amb gent del Barça, veus tot el món de color blaugrana, si vas amb Linuxeros, et penses que l'imperi Windows ja no és res i si vas amb independentistes et penses que Catalunya és un país.

[és fort, però és així, no et pots tancar mirant des d'un únic punt de vista, has d'obrir els ulls i canviar la perspectiva i veuràs que el món realment està molt malament; o potser et fascina que havent-hi tant de caos hi hagi coses que puguin tirar endavant xD]

Si és que a on s'és vist, jo parlant d'afers polítics... Per Pal·las Atena!... U_U

I perquè collons escric tant si els comentaris d'un bloc no se'ls llegeix ni Déu!?

Josurto ha dit...

Bé, veig que no en sortirem.
Això que em dius és una mica agafat amb pinces. Si vas amb independentistes et penses que som un païs...home, si ets una mica curtet i no saps valorar les coses objectivament sí, però cal mirar les coses amb perspectiva, sóm un païs, per molts motius.
El nostre païs no només és la llengua sinó moltes altres coses, tenim una identitat pròpia i és just que nosaltres ens gestionem la nostra riquesa i la invertim en millores per tal de ser més competitius. O potser prefereixes seguir pagant per mantenir això d'espanya, que no s'ho creuen ni ells, quan podriem estar invertint en altres coses, com ara, gratuïtat del dentista o bé ajudes econòmiques a les noves empreses que comencen de zero?

Salut i independència, collons!

Neioo ha dit...

Però què estem discutint? xD

"El nostre païs no només és la llengua sinó moltes altres coses, tenim una identitat pròpia i és just que nosaltres ens gestionem la nostra riquesa i la invertim en millores per tal de ser més competitius"

Els d'Espanya no pensen així i un bon grapat de barcelonins/es tampoc, és això el que s'ha d'arreglar.

D'aquí el meu post inicial.

Salut ^^

Unknown ha dit...

"si tu vas amb gent del Barça, veus tot el món de color blaugrana, si vas amb Linuxeros, et penses que l'imperi Windows ja no és res i si vas amb independentistes et penses que Catalunya és un país."

No és pas així: quan vinc a StQui estic envoltat de gent del Barça i de Linuxeros, per tant hauria de ser fan del Barça i del Linux. I no: m'interessa bastant poc el futbol, i, a part de no tenir cap emna d'intenció d'instal·lar-me Linux, estic plantejant-me tornar a navegar amb l'internet explorer, amb la nova versió que ja té pestanyes.

Per tant, dir que només veiem Catalunya com a país aquells qui vivim en un entorn independentista no és exacte: Catalunya hauria de ser un país per motius històrics, socials i econòmics; i només ho serà si els que hi vivim ho creiem. I què necessitem per creure-hi? Doncs saber que si volem viure com a catalans tindrem la possibilitat de fer-ho. I viure com a catalans vol dir, per exemple, poder parlar la nostra llengua en qualsevol situació. Si algú ve de turista és normal que no sàpiga l'idioma del país on va; però si algú ve des d'Alemanya o des d'Extremadura per estar-se mig any aquí, ha de fer l'esforç d'aprendre el català. Si no ho fa, la falta de respecte és seva, i no nostra.

Salut, i a veure quan et veiem el pèl, nano neioo!

Joan ha dit...

mira jo concideru 1:

si venen d'erasumus el problema es ke es pensen ke a catalunya amb el castella ja poden nar a tot arreu. no estan informats d que aqui es parla català.

2 si una persona et parla en castella tu li respons com et surt del rabu.

3 si no enten el català kes posi les piles.

4 el canals és el tiu més viril del mon mundial i utilitza macosx linux i windows per aqeust ordre tot i ke ara mateix no tinc windows pq he perdut el cd i fa pal baixarmel

5 el fet de la independencia.. tal i com ho veig jo ... no es produira mai o com a minim nosaltre no ho verurem

6 més començar a pendre xino ke estos nos invaden xD

7 algu em pot aconsellar sobre quin pc comprarme. no entenc les plakes mare pq tenen tantes pollades i pq no sexplica en kelcom inteligible?

8 lu macu de la vida son les opinions diferents

9 poch quan es rigui la gent de tu a clase per l'accent castellà. FARDA I PARLA AMB JAPO que tu pots!

10 ja sta, ja me distret un ratu ke m'avorreixo al curru xD

Joan ha dit...

joder més faltes d'ortografia no puc fer en menys lineas xD

Neioo ha dit...

Pel que diu en Txepph, potser m'he deixat alguna premisa en l'enunciat que faria complir a grans trets la meva afirmació, però ja tant és, és com perdre el temps: és el mateix que dir si el Barça és millor que el Madrid [si us plau, no em feu fer una reducció per demostrar-ho :P]

Tant sols recordar que estem en un país bilingüe (bé, avui dia ja trilingüe, uns perquè aprenen anglès i els altres perquè venen de fora xD)

D'acord en tots els punts del k-otic exepte el 4, on canviaria l'ordre d'ús dels sistemes operatius. Doncs seria: GNU/Linux, Solaris i Windows (quan tinc pressa i l'únic ordinador encès de l'aula té un Windows posat).

Pel tema 7, lo millor que pots fer amb les plaques base és veure-les abans de comprar-les [a la botiga Life Informàtica tenen exposades les ASUS]. Així sabràs el que compres. Jo vaig pillar una ASUS M2N-E SLI i van de guai amb Linux (amb debian vaig tenir problemes per culpa dels usb, res que no puguis solucionar fent el geek), però amb Gentoo com una seda ^^, pots buscar una d'una categoria superior, però segurament, l'únic que guanyaràs serà tenir dues targetes de xarxa integrades i dues d'audio... pijades de més, clar que sempre hi ha categories i categories xD Això sí, fot-li la RAM de tanta freqüència com aguanti la placa base (avui dia 800MHz).

I sobre el tema 9 no hi havia caigut xDDD però potser és un pèl fort, ja ho provaré xD