Aquesta setmana teníem la notícia de que la presidenta de la comunitat de Madrid, Esperanza Aguirre (PP) va anunciar que pel curs vinent s'habilitaria un institut d'èlit per a que els nois que surtin de la ESO amb més bona nota rebin una educació especial que els permeti adquirir més coneixement i així poder arribar a ser científics, metges, polítics o psicòlegs destacats.
Una premissa que dono per assentada és que l'objectiu d'això és aconseguir unes persones que en la seva futura feina siguin capaços de crear noves metodologies, nous materials, nous coneixements tals que de no haver-lis donat una educació especial no s'hagués aconseguit. I això beneficia a tothom, encara que aquestes persones decideixin treballar per empreses privades com fer les seves startups com treballar en un centre de recerca del govern. [Apple ha creat l'IPhone, ara han sorgit milers de programadors per aplicacions mòbils i desenes de mòbils fent competència a l'IPhone: tots guanyen, però si Apple no hagués fet l'IPhone, no s'hagués fet aquest pas].
Estic d'acord en tenir centres especialitzats d'èlit. [Més que res recordo perfectament el baixón de 8è d'EGB a 3er d'ESO i bufff (sobretot en l'assignatura d'anglès): Ho maleiré SEMPRE!].
Tot i així, no estic d'acord que el mètode per triar qui pot cursar aquesta educació especial i qui no, sigui la nota. Perquè avui dia, qui treu més bones notes no és qui sap més, qui ha demostrat esforçar-se en saber més sobre el tema i ni molt menys qui et sabrà fer els nous descobriments; Avui dia qui treu més bones notes és qui ha obeït més bé les ordres: qui s'ha centrat tant sols en resoldre els problemes típics i clàssics, en empollar-se el temari que toca i demés. Els qui posen en dubte el que se'ls ensenya, els qui ho posen en pràctica per esbrinar que allò és cert, els qui fan proves canviant-ne premisses per veure si allò es continua complint o no seran valorats amb el sistema actual d'educació. [Això em passava a la universitat: provant RAIDs, arbres balencejats, algoritmes de cerca...]
I s'ha de tindre en compte que no volem aquesta gent per obeïr ordres, volen aquesta gent per a que creï noves coses, nous coneixements. I les persones que tindran més números d'aconseguir-ho seran es capaces de posar-ho tot en dubte i tot a prova i no els que es creuen tot el que diuen els professors. [Recordo a 4rt d'EGB que el professor explicava que l'estiu feia més calor per què el planeta Terra està més aprop del Sol i a l'hivern perquè està més lluny; I temps més tard vaig descobrir que mentre en un hemisferi és estiu, en l'altre és hivern... I com podia ser?]
I un altre punt feble en la selecció del personal és que tots sabem que hi ha gent que pot ser un crac en matemàtiques, però no li expliquis res de literatura. Per tant el mètode de selecció s'hauria de mirar amb més detall.
L'altre punt que també trobo que balla és que aquest institut serà tant sols per a fer batxillerat, s'hauria de fer ja des de ben jovenets, rotllo tindre un caça talents per a cada àrea i un cop caçats anar-los formant en els seus camps. El problema de pillar xavals joves és que després arriba la pubertat i hi ha un risc prou alt que pugui arruinar-ho com amb el nen aquell de Big Bang theory que amb 15 anys feia ombra al Sheldon, però gràcies al poder femení el Sheldon va tornar a brillar amb tot el seu resplendor xD).
I ja per a acabar, el problema és que a la gent no li agrada veure com uns nens tenen accés a una educació "superior" i els altres no. Però la qüestió està en que els que entren en aquesta educació en treuran profit i els altres no (o almenys tindran més probabilitats de treure'n més profit). A més, pels qui vulguin pel seu fill una educació especial sempre hi ha la possibilitat de contractar professors privats... clar que... €€. A més, que no es queixin tant, que coses així ja es fan en aquest mateix país amb el futbol i ningú es queixa perquè resultats ben bons que dóna. Altre tema és que com ho diu una del PP, anem-hi doncs en contra, doncs no senyors, si fulano diu blanc anem a veure perquè diu blanc i si realment veiem que fent-ho blanc va millor, tant és que fulano vingui del l'est o de l'oest.
1 comentari:
arg m'ha quedat massa llarg u_u
Publica un comentari a l'entrada